-- annonse --
Barne- og ungdomsfotball
RISIKO: Skaderisikoen er større enn vanlig når barne- og ungdomsfotballen starter opp igjen med kamper 1. august. Nå tilbys trenere eget nettkurs for å lære om skadeforebygging og -behandling. Foto: Ivar Thoresen
Ivar Thoresen
Ivar Thoresen
Redaktør/Journalist Fotballtreneren

907 40 551

I den forbindelse kan E-læringskurset Idrett uten skader være til god hjelp for fotballtrenere på alle nivåer.
  Kurset er gratis for alle og tilbys gjennom prosjektet Skadefri i regi av Olympiatoppen, norsk idrett og Senter for idrettsskadeforskning ved Norges idrettshøgskole.
  Idrett uten skader har fokus på skadeforebygging og trenerens rolle i å gjennomføre skadefri idrettsaktivitet. Kurset gir kunnskap om de mest hyppige idrettsskadene du vil treffe på i arbeid med barn og ungdom, om hvordan disse skadene kan forebygges, samt hva du må kunne om skaden først har skjedd.

  • Les mer på skadefri.no. Der kan du også melde deg på e-læringskurset

Større risiko

– Det er en spesiell tid. Det har vært en lang pause fra idretten i koronatiden. Så har de fleste kommet litt i gang rett før sommerferien, særlig barneidretten, men når man får sommerferien i tillegg, er det større risiko for skader. Når man ikke er vant til belastning, kan det bli en tøff overgang etter pauser, med for eksempel start- og stopp-bevegelser i ballidretter, sier prosjektansvarlig Kaja Funnemark hos Skadefri til Aftenposten og legger til:
  – Det viktigste med kurset er at det inneholder teori og praksis om skadeforebygging, både for akutte skader og belastningsskader.

Helt nytt kurs

Nettkurser Idrett uten skader ble introdusert tidligere denne måneden og er en del av Trenerløypa for hele norsk idrett, som en del av kompetansekravet på Trener 1-utdanningen for alle idretter. 
  Kurset er en ny versjon av et tidligere kurs, er utarbeidet av Skadefri i samarbeid med Norges idrettsforbund og er bedre tilpasset situasjonen i barne- og ungdomsidretten.
  Kurset er nettbasert og spesielt tilrettelagt for deg som barne- og ungdomstrener. Her får du både teoretisk og praktisk kunnskap om skadeforebygging, akutte skader og belastningsskader. Kurset tar under 2 timer og krever bare at du oppretter en bruker på minidrett.

Start forsiktig

– Vi i Skadefri ønsker å bidra til at flest mulig skal være mest mulig aktive lengst mulig. Da er det å unngå skader helt avgjørende, skriver de i presentasjonen av kurset.

Rådene til trenerne er tydelige:
  – Selv en normal oppstart etter en sommerferie betyr alltid en økt risiko for skader. Det skyldes at de unge har drevet med mye mindre eller veldig annerledes trening. Og denne gangen er risikoen altså enda høyere enn vanlig fordi pausen har vart så lenge.
  Derfor: Start forsiktig og venn gruppa gradvis til økt treningsbelastning; det gjelder både mengde og intensitet.

Svakeste ledd 

– Du som trener for et lag eller en gruppe vet også at det er store individuelle forskjeller: De unge har garantert vært svært ulikt aktive i korona-perioden og sommerferien. Treningsbelastningen må derfor tilpasses «det svakeste leddet» i gruppa. Store individuelle forskjeller i en treningsgruppe er dessuten en normal utfordring, fordi ungdom vokser og utvikler seg så ulikt - selv innenfor samme årskull er det store forskjeller; de som er født tidlig på året er ofte både sterkere og raskere enn de som er født sent. Det betyr at alle må bli utfordret og ivaretatt på treningene, skriver Skadefri.

-- annonse --