-- annonse --
Barne- og ungdomsfotball
PÅ EGENHÅND: – Du kan trene. Du kan trene mye. Du kan trene på det meste. Du kan bli i bedre form. Bare husk, og det er viktigst: Det må være innafor. Det hjelper som kjent ikke med godt humør om en stryker med, skriver NFFs Øyvind Larsen. Foto: Ivar Thoresen
Øyvind Larsen
Øyvind Larsen
Fagutvikler spiller- og trenerutvikling NFF

952 41 127

Norge som nasjon står midt i den største utfordringen siden 2. verdenskrig. Vi er egentlig inne i en 3. verdenskrig. Uten å bli skutt på med kuler og krutt. Vi blir skutt på med korona. Alle samordna tiltak har en hensikt: Å stoppe spredning av koronaviruset!

Går det an å snakke om og promotere fysisk aktivitet nå? Eller enda mer trivielt: Går det an å snakke om å promotere fotballaktivitet? Her kommer et rungende JA! Det går an å trene. Vi skal trene!

Ungene er nå hjemme. De har hjemmeundervisning. Et av fagene er kroppsøving. Fysisk aktivitet. De må ut. Fysisk aktivitet og trening må fortsette å være en viktig del av hverdagen - innenfor de regler som er lagt for samvær, hygiene, sosial kontakt og karantene via våre myndigheter.

Fysisk aktivitet virker på psykisk helse. Akkurat nå trenger vi mye god psykisk helse. Fysisk aktivitet virker på fysisk motstandskraft. Akkurat nå trenger vi mye god fysisk motstandskraft. Fysisk aktivitet virker på humør. Akkurat nå trenger vi mye og godt pågangsmot. Vi trenger kort og godt en god fysisk allmenntilstand blant oss. Vi må følgelig trene! Der det er lite folk. Der vi ikke kan smitte andre.

Kan du ta med en ball?

Selvsagt. Om du har en vegg, en garasjeport, en stolpe, en kant og en trapp. Du finner alltid noe du kan få ballen tilbake fra. Du finner alltid noe du skal få ballen forbi, under, over og rundt med kontroll.

Kan du trene med noen?

Her må du være dønn nøye. Følge det som er LOV. Men er mor, far, bror eller søster godkjent av myndighetene, så er jo det fantastiske medspillere.  

Hva kan du trene på?

Er det lystbetont – trener du det mer. En fotballspiller liker ballen. Ta med deg den. Veggen kan bli din beste venn – i ukene som kommer. Her er det kun fantasien som er begrensende for utfordringer – trening, mestring og framgang. Ett touch, to touch, harde server langs bakken, i lufta. Med eller uten vendinger. Hvor skal du treffe? Lag deg øvelser. Repeter. Lag deg konkurranser sjøl.

Hva er du god på? Hva kan du bli bedre på?

Dagens Norge krever disiplin. Det krever dugnadsånd. Den som har treningsiver og tar ansvar for egen utvikling, har et talent med potensiale.

  • Så er du dårlig med keiva – så har du muligheten nå.
  • Har du noe å gå på med farta di – så har du muligheten nå.
  • Er orken din ikke mer enn middels – så har du muligheten nå.
  • Kan stål i men og armer utvikles – så har du muligheten nå.

Unntakstilstanden i Norge kan bli langvarig. Dagene og nettene kan bli lange. Fysisk aktivitet må få andre former og uttrykk. Men vi må holde oss i gang. Vi må ha en plan. En plan med aktivitet i en vanskelig hverdag. En plan som gjør deg bedre rusta mot korona ‘n.

Du kan trene. Du kan trene mye. Du kan trene på det meste. Du kan bli i bedre form. Bare husk, og det er viktigst: Det må være innafor. Det hjelper som kjent ikke med godt humør om en stryker med.

-- annonse --