-- annonse --
Barne- og ungdomsfotball
GRIP SJANSEN: Grip sjansen og klem til om du får muligheten i toppfotballen, skriver Viggo Strømme. Foto: Ivar Thoresen
Viggo Strømme
Viggo Strømme
Hovedtrener NTG Bærum Fotball og Trenerutvikler i Lyn Fotball

928 87 888

 

Ungdomshjernen

Nyere studier viser at hjernen ikke er fullt moden før mot slutten av 20-årene. Ved utgangen av tenårene er den ca. 80 prosent utviklet. Fra fødselen og frem til du avlegger siste eksamen som 18-19-åring er hjernen veldig plastisk, tilpasningsdyktig og former seg i takt med erfaringene. Hjernecellene binder seg til hverandre, og kommuniserer. Jo mer du bruker dem, jo mer vokser de.

No Hunger In Paradise

Det er vanskelig å bli veldig god i fotball. Overgangen fra junior til toppfotball er svært krevende. Mirakler og uventede ting kan skje, men i boka «No Hunger In Paradise» skriver Mike Calvin at av alle talenter som tas opp av toppklubbenes akademier (i England), er det 0,012 prosent som blir profesjonelle fotballspillere. Det er lettere i Norge, men likevel vanskelig.

«Tiden leger alle sår og erstatter dem med nye.» 
(Sigurd Hoel)

«Det krever styrke å takle livet. Det kan finnes styrke i svakhet», skriver psykiater Finn Skårderud. Det å være en autonom ungdom er viktig, men det er også viktig å være åpen og vise sårbarhet. Det bidrar til forståelse og til å kunne motta hjelp.

Konkurranse og arbeidskrav

Nå har du allerede trent fotball i over ti år. Koordinasjonen og teknikken kan bli bedre, men det beste vinduet for dette var før du kom i puberteten. Nå må tiden og kreftene brukes til det som er viktigst

«If you give in once, you give in twice.»
(Alex Ferguson)

Du må bruke ressursene dine fullt ut og hele tiden se muligheter og løsninger. Som 18-åring må du kjenne til arbeidskravene i din rolle, både teknisk, taktisk og fysisk. Er du for langt unna arbeidskravene i styrke (bein), i gjentatte høyintensive aksjoner eller fotballutholdenhet, kan du ikke håndtere spillet på et høyere nivå. Det sprintes enormt mye i Premier League. 

Mange muligheter, velg det beste for deg

Stopper utviklingen et sted, bør ikke det bety at fotballivet er over. Sjekk andre alternativer om ting er låst der du er, men du er fremdeles den samme spilleren. Velg et sted hvor du får spille en kamp i uka jevnt og trutt, og hvor du både føler 

Fortsatt fotballspill kan gi deg livslang idrettsglede og gode helseeffekter. Aktiv kropp – sterk hjerne. Trening hjelper mot hjerte- og karsykdommer, høyt kolesterol og høyt blodtrykk. Det kan gi deg godt sinnelag, stressmestring og god konsentrasjon. Ikke glem leken og den spirituelle delen. Les bøker, følg med på samfunnsdebatten, vær nysgjerrig og finn deg selv.

Er du kvalifisert for toppfotball, er det bare å klemme til og ta sjansen. Du gir drømmen en mulighet!

«Hvis ikke spillerne var menneskelige, hadde jeg aldri tapt.»
(Marcelo Bielsa)

Lykke til!

 

 

 

-- annonse --

Cron Job Starts