-- annonse --
Barne- og ungdomsfotball
BEDRE UTEN DOMMER: Bør barn spille mer uten dommer og heller ordne opp selv? Professor Sigmund Loland ved NIH stiller spørsmålet. Foto: Ivar Thoresen
Ivar Thoresen
Ivar Thoresen
Redaktør/Journalist Fotballtreneren

907 40 551

På et seminar på Idrettshøgskolen diskuterte forskere blant annet hvilken rolle dommeren spiller i barne- og ungdomsidretten.
  – Da dommerrollen først ble innført, ble det jo sett som et moralsk nederlag – at spillere virkelig ikke skulle gjøre opp seg imellom og at det krevdes en ekstern person for å håndtere situasjonen, sier Sigmund Loland til forskning.no.
  – Nå har det kanskje gått litt langt den andre veien. Du fratar spillere ansvaret for egen atferd, og alt legges på dommeren, i økende grad også i barne- og ungdomsidretten, fortsetter han.

Fotball en versting

Loland forsker blant annet på idrett og etikk, og han mener at fotball er en versting når det gjelder utøvere som fraskriver seg ansvar og legger alt over på dommeren.
  – Fotball er en versting. Der lærer du kroppsspråket tidlig. Du skal krangle på alt, du skal påvirke dommeren og vise støtte eller avsky for en avgjørelse. Det hele har blitt rituelt, den som protesterer, tror heller ikke på protesten. Men det er jo patetisk å se voksne menn krangle på noe alle, inklusive dem selv, ser er feil, sier Loland til forskning.no.
  Med det som bakteppe sår Loland tanken om å droppe dommerne i barne- og ungdomsfotballen, og heller la ungene ordne opp seg i mellom.

Treneren er viktig

Loland mener det kan ligge god læring for barna at de i hvert fall spiller uten dommer på trening. I stedet for at treneren tar dommerjobben, kan han eller hun heller la barna selv ta ansvaret for avgjørelsene.
  NIH-professoren minner også om at trenerne har stor påvirkningskraft på unge spillere, og det kan slå begge veier. 
  – Har du en trener som er opptatt av å lære barna fairplay, og å vise respekt for både motstanderen, regler og dommeren, så er det utrolig gode muligheter for at spillerne utvikler en god moral, i alle fall på banen, sier Loland.

La barna dømme

Tidligere toppdommer, doktorgradsstipendiat innen psykisk helse og toppidrett Tom Henning Øvrebø, mener barna kan ha godt av å prøve dommerrollen selv.
  – For det første tenker jeg at dømming i seg selv er en fin aktivitet. Ser jeg på min egen reise, har det vært en fantastisk personlig erfaring som har formet meg og gitt meg nyttig lærdom. Du tør å være upopulær, du tør å bli utskjelt, og du må lære å ta vanskelige beslutninger. Det snakkes om livsmestring i skolen – send gjerne elevene på dommerkurs og la dem bli herdet litt. Det er nyttig lærdom, sier han til forskning.no.

-- annonse --