-- annonse --
Barne- og ungdomsfotball
STORE UTSLAG: Ny forskningsstydie fra NIH tyder på at kun noen minutters økt fysisk aktivitet i skolehverdagen kan gi store utslag på flere områder.
Jan Otto Solberg
Jan Otto Solberg
Nettmedarbeider

938 58 224

Gjennom prosjektet «School in Motion» (ScIM) fikk over 2000 ungdommer fra 29 skoler to timer ekstra kroppsøving og fysisk aktivitet hver uke. 
  – Det viser seg at begge gruppene som fikk bevege seg mer, lærte bedre, forklarer Elin Kolle, prosjektleder for ScIM-prosjektet og førsteamanuensis ved NIH. Dette skiller seg fra liknende studier, som stort sett har vist null effekt. Spesielt i forsøket er at man faktisk har klart å øke den daglige fysiske aktiviteten blant deltakerne. Tidligere studier har vist at dét er svært vanskelig.
  – Dermed kan vi evaluere virkningen som økt fysisk aktivitet har på både fysisk og psykisk helse, læring og læringsmiljø, forklarer Kolle.

6-8 minutter ga tydelige utslag

Skolene fikk besøk av forskergruppa både ved starten og slutten av prosjektet. Da ble niendeklassingene målt på høyde og vekt, de måtte gjennom fysiske tester - i tillegg til de nasjonale prøvene i lesning og regning.
  – Vi brukte et akselerometer for å måle aktivitetsnivået, forklarer Runar Barstad Solberg, doktorgradsstipendiat ved NIH og nasjonal prosjektkoordinator i ScIM. Akselerometeret er en liten måler som elevene hadde rundt livet fra morgen til kveld gjennom en hel uke.
  – Målerne ga oss objektive data, og de viste at elevene økte mengden «moderat til intens» aktivitet hver skoledag med 6-8 minutter. Det kan kanskje virke lite, men er mye når ungdommene fra før gjennomsnittlig brukte omkring 30 minutter på slik aktivitet hver dag de var på skolen. Og det ga altså svært gode resultater.

På de nasjonale regneprøvene økte de i gjennomsnitt prestasjonene med 1 til 3 poeng. Gjennomsnittet over hele landet 50 poeng.
  – Et par poeng opp i gjennomsnitt på bare ett skoleår, er et virkelig løft, sier Barstad Solberg.

Les mer 
• Se artikkelen 'Mer aktivitet gir fart i læringen' 
• Om Scool in Motion (ScIM)-prosjektet 

-- annonse --