-- annonse --
Barne- og ungdomsfotball
STOR INNSATS: Odds Ballklubb vil i samarbeid med NFF Telemark og TTG/TTU gjør en stor jobb for å hjelpe unge fotballspillere i treningsarbeidet i disse koronatider. Foto: odd.no
Ivar Thoresen
Ivar Thoresen
Redaktør/Journalist Fotballtreneren

907 40 551

Opplegget kjøres i regi av utviklingsavdelingen i Odds Ballklubb vil i samarbeid med NFF Telemark og TTG/TTU.
  – Vi vil bidra til at alle barn og unge i Telemark blir inspirert til å trene godt på egenhånd i en tid der ingen lag har fellestreninger. Fra og med mandag 23. mars vil vi legge ut treningsøkter med øvelser som alle kan benytte seg av, skriver klubben i introduksjonen på odd.no.

Klubben understreker:
  – Vi oppfordrer alle til å respektere retningslinjene fra Folkehelseinstituttet. Samtidig kan vi benytte perioden til å trene best mulig og utvikle oss på områder vi ikke får påvirket så godt i disse koronatider. 

Fire områder

Odds opplegg er lagt opp rundt fire ulike områder:

  • INDIVIDUELT- Aktiviteter preget av individuelle ferdigheter som sjef over ballen, føre-finte-drible, vendinger,pasninger og touch.
  • RELASJONELT- Oppgaver knyttet til observasjon av videoklipp.
  • FITNESS – FYSISK AKTIVITET- Styrke- og skadeforebyggende øvelser som utfordrer balanse, styrke, koordinasjon, motorikk og mobilitet. Utholdenhet og fart/frekvens-trening som forbedrer forflytning over korte og lengre distanser - tilpasset alder og nivå
  • MENTALITET- Aktiviteten skal engasjere, gi glede og gode opplevelser. Tilrettelegge for konsentrasjon og nysgjerrighet

Fire aldersgrupper

Videre er aktivitene delt inn i fire aldersgrupper; 6-9 år, 10-12 år, 13-15 år og 16-19 år:

6-9 år - informasjon til foresatte

Dette er en treningsuke med tre dager med ren fotballtrening og to dager med fitness (styrke og utholdenhet). Dere velger selv om dere eksempelvis vil ha en dag med bare fotball og en dag med fitness eller fire dager fotball og tre dager fitness. Det er opp til hver familie og barn. Husk at det skal være lystbetont, men det er også helt greit å presse seg når man har øvelser. Vi anbefaler minst to dager med aktivitet for 6-åringer, og minst tre dager med aktivitet for 7-, 8- og 9-åringer.  

10-12 år - informasjon til foresatte

Dette er en treningsuke med tre dager med ren fotballtrening og to dager med fitness (styrke og utholdenhet). Dere velger selv om dere eksempelvis vil ha en dag med bare fotball og en dag med fitness eller fire dager fotball og tre dager fitness. Det er opp til hver familie og barn. Husk at det skal være lystbetont, men det er også helt greit å presse seg når man har øvelser. Vi anbefaler minst tre dager med aktivitet for barn i denne aldersgruppa.   

13-15 år - generell informasjon

Dette er forslag til treningsuker som inneholder fotball og fitness (fysisk aktivitet). Dere velger selv mengde og innhold. Husk at det skal være lystbetont, men det er helt greit å utfordre seg selv når man øver. Vi anbefaler tre-fem dager med aktivitet.

16-19 år - generell informasjon

Dette er forslag til treningsuker som inneholder fotball og fitness (fysisk aktivitet). Dere velger selv mengde og innhold. Husk at det skal være lystbetont, men det er helt greit å utfordre seg selv når man øver. Vi anbefaler fire-seks dager med aktivitet. 

• Les detaljert om hele opplegget på odd.no

-- annonse --