-- annonse --
Barne- og ungdomsfotball
TOTALBELASTNINGEN: Enhver trener bør ha kontroll med hvor mye fysisk aktivitet spillerne har i uka. Illustrasjon/foto: Reidar Schjei
Reidar Schjei
Reidar Schjei

932 57 318

Svært mye av dagens frafall i fotballen, men også i andre idretter, kan skyldes at man som trener ikke har den helhetlige oversikt over ukas totalbelastning på sine spillere.
Hvor mange i spillgruppa deltar på SFO, FFO, er med i andre idretter, trener på samme dag som fotball? Hvor mange driver kun med fotball? Hvor mange av oss trenere skaffer seg denne oversikten og tar hensyn til det i planleggingen? Hvor mange  kontakter foreldre, skole, andre idretter,  når man oppdager at dette blir for mye for enkelte spillere?

Ved ikke å ha kontroll på dette utsetter man kanskje enkelte spillere for en belastning som gjør at man går lei og i verste fall slutter med fotballen eller annen idrett. For å hjelpe til med dette tar vi med noen artikler som kan være  belysende og til hjelp for deg som trener, og som kan forebygge noe av frafallet i fotballen. 

Barn trener opp til 25 timer i uka

– Barn tåler ufattelig mye trening. Undersøkelser gjort både i Norge og resten av verden viser at barn mellom åtte og tolv år har like mange treningstimer som seniorutøvere. Begge trener mellom 20 og 25 timer hver uke, i følge Espen Tønnesen fagansvarlig for utholdenhet i Olympiatoppen til adressa.no/100% sport
  – Rent fysisk finnes det ingen begrensninger for hvor mye barn bør trene. Det som er viktig er at trening er tilpasset barns vekst og utvikling, og at en del av treningen må være turer med familien i skog og mark, uorganisert fotball eller sykling til og fra skolen. Dette er viktig trening på lav eller moderat intensitet, sier Espen Tønnessen.

Dette handler selvsagt om den totale fysiske aktivitet spilleren har i løpet av uka, fra det man gjør på skolen, etter skoletid, gjennom uorgansiert treninger på fritiden og som nevnt, på turer sammen med famile og venner.
  Da bør du som trener kartlegge dette på aller beste måte, eksempel ved at spillerene fører  treningsdagbok (elektronisk) som du har netttilgang på.

Barna må selv sette grenser

– Fysisk tåler barna fire timer med organisert trening om dagen, men spørsmålet er om det gir en livslang kjærlighet til idretten man driver med. Og det er jo en nødvendig faktor for å bli god. Så selv om man tåler belastningen, er det ikke sikkert man oppnår målet. Treningen kan da virke mot sin hensikt, sier Tønnessen til adressa.no
  Han mener at barna selv må sette grenser for hvor mye de bør trene.
  – Mor eller far må ikke bestemme. Om motivasjonen er ytre styrt, vil karrieren ofte bli mye kortere.

• Les hele artikkelen på adressa.no/100%  til slutt i denne arikkelen: Så mye trening tåler barnet ditt.

De fleste slutter i ungdomsfotballen

Da er vi over på ungdomsfotballen (13-19 år). Her øker i alle fall det spesifikke antall treningsøkter med fotball, og de har avsluttet en del aktivitter man hadde i barnefotballen. Men timeantallet ligger fortsatt mellom 20-25 timer pr uke, i følge undersøkelser. Mange har startet spesialiseringen når de kommer til toppfotballinjer på videregående skoler eller til Toppidrettsgymnas. Fagmann på dette området er Viggo Strømme sportssjef for fotball på Norges Toppidrettsgymnas i Bærum.
Strømme har følgende kommentar til aftenposten.no etter å ha sett treningsdagboka til sine fotballspillere:

ViggoMaradonaScoringerHENTET KOMPETANSE: Viggo Strømme har hentet kunnskap i klubber som Valencia, Dinamo Zagreb, River Plate og Boca Juniors. Foto: Privat

– Fotballspillernes treningsdagbøker ser ut som overfylte juletrær.  Det er altfor mye.
  – Det er helt avgjørende at vi klarer å løse disse problemene i skjæringspunktet mellom klubber, skole og landslag, mener sportssjef Strømme.

Hentet kunnskap i utlandet

Ved å dra til utenlandske klubber som Valencia, Dinamo Zagreb, River Plate og Boca Juniors, har NTG fått innsikt i måter å legge opp løpet rundt en spiller på, som ikke er så vanlig her i landet.

– Vi har tatt med oss flere ting. Klubbene tok spesielt hensyn til de unge i vekstperioden, eller vekstspurten, som vi kaller den. Da kunne spillerne bli parkert fra kamp i et par måneder. Malen var én full kamp i uken, tilsammen 30 kamper i året. De unge måtte jo ha hvile og en oppkjøringsperiode. Vi skal ikke vær redd for å parkere unge fotballspillere i norsk fotball heller, Strømme til aftenposten.no.

• Les hele artikkelen på aftenposten.no/100% til slutt i denne artikkelen: – Ikke vær redd for å parkere unge spillere. 

Talentet som sluttet som 18.åring

Som i barnefotballen er det særdeles viktig at du som trener kjenner totalbelastningen, for å ikke havne i den situasjonen som fremkom i en artikkel i adressa.no hvor håndballspilleren Cecilie Jamtfall måtte legge opp som 18-åring.
  Hun spilte på to aldersbestemte lag, seniorhåndball, regionslag, landslag og gikk idrett på videregående skole. Det endte med belastningsskader, som igjen førte til at gnisten og motivasjonen ble borte.
  Som tenåring hadde hun ni treninger i uken pluss to kamper.
  I ettertid har hun tenkt at når man er ung, er det artigste man vet er å trene og spille kamper.

– Jeg fikk overbelastning i lårmuskulaturen, som resulIerte i tretthetsbrudd i bekkenet  i ettertid har hun tenkt at når man er ung, er det artigste man vet er å trene og spille kamper.. Det var for mye trening over lang tid. Jeg hadde brukt kroppen for mye.
  – Vi sa bare ja. Det er ikke vi som skal ta den beslutningen om at det blir for mye.
Trønderen er et godt eksempel på de unge talentene som forsvinner bort. Det kalles rovdrift, i følge adressa.no

Oppsumering

Som det frekommer i artikkelen har enhver trener i barne-og ungdomsfotballen et ansvar å kontrolere totalbelastningen i spillgruppa. Det er også en klar anbefaling å kontakte andre aktører som er inne og belaster spillerne med fysisk aktivitet gjennom uka, og ikke glemme å snakke med foreldrene.
Tar vi et tak i dette er vi med å reduserer frafallet.
Lykke til med årets sesong og kontroll med belastningen.

• Les mer adressa.no/100% sport:  Så mye trening tåler barnet ditt.

• Les mer aftenposten.no/100% sport: – Ikke vær redd for å parkere unge spillere

• Les mer adressa.no/100 sport: -Måtte legge opp som 18.åring.

 

-- annonse --

Cron Job Starts