-- annonse --
Fysisk trening
DUGER: Smålagsspill duger som kondisjonstrening for fotballspillere, viser en tysk-svensk metaanalyse. Foto: Ivar Thoresen
Ivar Thoresen
Ivar Thoresen
Redaktør/Journalist Fotballtreneren

907 40 551

Hvilke forskjeller i fysiologisk effekt er det på å drive kondisjonstrening med eller uten ball? Det søker den tysk-svenske metaanalysen publisert i februarnummeret av Spors Medicine Open svar på, gjennom en analyse av ni vitenskapelige studier med fotballungdommer på elitenivå med en gjennomsnittsalder på 16 år.
  Forskerne har spesielt gransket deler av studiene der det er gjort sammenligninger mellom effekten av høyintensiv intervalltrening og smålagsspill.

Små forskjeller

– Høyintensiv intervalltrening på intensitet opp til 90% av maksimalt oksygenopptak (Vo2 max) og smålagsspill ga likeverdige effekter på de fleste av parameterne som ble undersøkt, med en marginalt høyere effekt for høyintensiv intervalltrening, sier professor Billy Sperlich til det svenske magasinet Idrott & Kunskap.
  Han har gjennomført metaanalysen sammen med forskerkollegene Philipp Kunz, Florian Engel og svenske H-C Holmberg.

Anbefaler smålagsspill

I studiene som er undersøkt ble det gjennomført flere tester før og etter treningsperiodene – blant annet måling av maksimalt oksygenopptak, løping til utmattelse, løpsøkonomi og ulike fotballspesifikke tester.
  Ut fra funnene – hva anbefaler så forskerne?
  – Med tanke på tidsfaktoren, og at det i et fotballag er mange kvaliteter som skal trenes, vil jeg anbefale smålagsspillet, sier Billy Sperlich.
  – Da får man, utover en positiv effekt på oksygenopptaket, også nevromuskulære og kognitive forbedringer som reaksjonstid, handlingsvalg og retningsforandringer i ulikt tempo, påpeker han videre.

Avgjørende faktorer

Samtidig påpeker Sperlich og forskergruppen at intensiteten i smålagsspill også kan variere mye, blant annet betinget av banestørrelse og antall spillere. 
  Det understrekes derfor at det er avgjørende å ha mange baller tilgjengelige og spillere som alltid sender nye baller inn for å holde tempoet oppe.
  – Er ikke ballen i spill hele tida, stresser du ikke det kardiovaskulære systemet tilstrekkelig, påpeker Sperlich og legger til:
  – Ytterligere et argument for å velge smålagsspill er at det finnes data som viser at yngre spillere er mer motivert for smålagsspill sammenlignet med ren løpetrening uten ball.

4x4 minutter

Til de som likevel sverger til rene løpeintervaller, har Sperlich denne anbefalingen – selv om det ligger litt utenfor rammen av den analysen som er gjennomført.
  – Personlig foretrekker jeg 4x4 minutters intervaller. Det har dokumentert god effekt på det kardiovaskulære systemet. Samtidig har jeg full forståelse for fotballtrenere som heller velger kortere intervaller, som er mer fotball-like. Men når du løper 4x4 minutters intervaller er det ikke like stor risiko for at løper inn i en «laktatvegg». Under kortere intervaller er risikoen større for at man går for hardt ut og raskt akkumulerer høye laktatnivåer som du normalt ikke er i nærheten av i en fotballkamp.

Lavintensiv mengdetrening

Forskerne har også sett litt på klassisk distansetrening, noe som mer eller mindre vurderes som avlegs innen den moderne fotballen. Sperlich sier han forstår argumentene fra trenerhold mot dette – både fordi det er tidkrevende trening, og fordi det kan gjøre spillerne tregere. 
  – Samtidig er det slik at om en seniorspiller ikke er i stand til å løpe 60-75 minutter med god løpsøkonomi, vil spilleren få det strevsomt, blant annet med å hente seg inn igjen mellom intervallene.
  – Derfor kan det faktisk være bra å legge inn en del lavintensiv mengdetrening i starten av forsesongen, og så senere gå over til litt lengre intervaller, mener Sperlich.

Smålagsspill, hurtighet og styrke

For unge tenåringsspillere anbefaler han uansett at fokus legges på andre treningskvaliteter enn å forbedre den aerobe kapasiteten.
  – Det går uansett ganske fort – rundt to-tre måneder – å høyne nivået på det kardiovaskulære systemet. Så, om man i denne aldersgruppen har begrenset med treningstid ville jeg fokusert på smålagsspill, hurtighet og styrke, avslutter Billy Sperlich til Idrott & Kunskap.

-- annonse --

Cron Job Starts