-- annonse --
Mental trening
STRUKTUR: Anne Marte Pensgaard påpeker betydningen av gode rutiner og fast struktur på hverdagene, selv om mye er annerledes. – Ikke la dagene flyte. Så legg deg og stå opp til faste tider, og ha en fysisk økt i løpet av dagen. Terskelen for å kutte ut aktiviteten bør være høy, men forsøk heller å variere dersom du blir lei. Sykle, gå i marka eller fjellet. Kanskje ikke så morsomt, men variasjon er viktig for mange, sier hun. Foto: NTB scanpix
Ivar Thoresen
Ivar Thoresen
Redaktør/Journalist Fotballtreneren

907 40 551

I en artikkel på fotball.no er de to utfordret på hvordan motivasjonen skal holdes oppe for fotballspillere som ikke får trent som normalt, ikke spilt kamper og heller ikke vet når det åpnes for å spille fotballkamper igjen.

Sette mål

– Mange, men ikke alle, lar seg for eksempel motivere av å sette seg noen små mål, delmål, i hverdagen. Som regel er disse knyttet til å nå et større mål der framme. Men siden dette målet for øyeblikket er litt vanskelig for noen å se, siden det står i en koronatåkete fremtid vi ikke helt kjenner, så kan et triks være å re-frame og knytte det til noe annet. Som for eksempel å bli et lite hakk bedre enn jeg var i går. Altså; i stedet for å si at man skal være i god form når kampene starter opp igjen, så kan man si at man skal bruke dagen i dag til å bli i litt bedre form enn jeg var i går – og nå er jo situasjonen ganske så god til å øve på akkurat det du trenger, uten at du må følge mange andre sine instrukser, sier Leif Gunnar Smerud til fotball.no.

Mindre grupper

Anne Marte Pensgaard, som blant annet jobber med A-landslaget for kvinner har stor forståelse for at det var krevende å motivere seg for trening i nåværende situasjon.
  – Den viktigste motivasjonen for de fleste fotballspillere, nemlig kampene, er tatt bort. Da må man forsøke å finne seg andre typer mål som oppleves meningsfulle, for å se om det kan være en drivkraft. En måte som kan bidra på motivasjonen, er hvis man har mulighet til å måle fremgangen. Mange vil også oppleve drahjelp med å skape sosiale allianser rundt egen målsetting. Ha for eksempel en treningsvenn du rapporterer til.
  – For de som driver med lagidrett, er nok fellesskapet og det å gjøre ting sammen et stort savn i disse dager, men heldigvis er det muligheter til å gjøre aktiviteter i mindre grupper. Dette kan være en fin tid for å søke tilbake til leken med ball. Jobb med tekniske elementer. Ting du har glemt eller ikke får gjort i en normal treningshverdag. Vri situasjonen til å se mulighetene, ikke begrensingene, sier Pensgaard til fotball.no.
  Hun påpeker også viktigheten av å beholde strukturen i hverdagene, selv om mange av de faste elementene er borte.

-- annonse --