-- annonse --
Spillerutvikling
SE TIL SKOLEN: Ola Larsson og artikkelforfatter, under en impulssamling i regi av SK Brann i Bergen.
Jan Otto Solberg
Jan Otto Solberg
Nettmedarbeider

938 58 224

Larsson som nå er teknisk direktør i Hammarby synes debatten om selektering og topping ofte er lite fruktbar og mener fotballen heller bør se til skoleverket for å hente inspirasjon til hvordan det bør drives.
  – Hvor mange lærere har du sett komme på skolen og tenke: Dette her er min klasse, men her er det noen som sliter med å lese. Kanskje jeg skal dra til en annen skole og rekruttere barn derfra? Det har aldri skjedd. De jobber selvsagt med de barna de har, og alle lærer å lese, alle lærer å skrive, og alle lærer å regne, sier Larsson og fortsetter
  – Spørsmålet om hvem som er god i barnefotballen er jo egentlig fullstendig uinteressant. Det er så mange andre spørsmål man heller bør finne svaret på. For eksempel; hvordan gjør man treningen gøy? Man bør begynne der, sier en engasjert Ola Larsson.

Erfaren på spillerutvikling

Larssons tidligere klubb Brommapojkarna var en utviklingsklubb, som mye takket være sin tydelige satsing på barne- og ungdomsfotball, ble en eliteklubb. Stockholmsklubben har blant annet fostret kjente elitespillere som Ludwig Augustinsson, John Guidetti og Albin Ekdal som alle er med i Sveriges VM-tropp til Russland i 2018.
  – Alle lag i Brommapojkarna, fra åtteåringer til seniorer, følger den samme læreplanen. Trenere med kompetanse skal sørge for at spillernes utvikling går i tråd med denne. For at hver spiller skal kunne nå det neste nivået, er den individuelle oppfølgningen helt sentral, forklarer Larsson.

Mye å lære av skolen

Han mener fotballen har mye å lære av skoleverket. Der er ikke fokuset på hvem som er god til enhver tid, men hvordan den enkelte elev best kan tilegne seg kunnskapen læreplanen sier at de skal ha som er viktig.
  – Vi må få bort fokus fra spørsmålet om hvem som er gode og ha fokus på trening i stedet, forklarer Larsson.
  – Når man er mest opptatt av spørsmål knyttet til selektering av spillere, så er man ikke interessert i treningshverdagen. Man er da mest opptatt av kampene, og hvordan man kan sette sammen det beste laget og vinne. Det er for få mennesker som gjør jobben først. Å gjøre jobben handler om å ha en strukturert treningsplan fra spilleren er liten til han blir stor. Det er så mange som tar snarveier. Dersom treneren ikke er forberedt til treningen og denne er god, spiller det ingen rolle hvem som er der, påstår Larsson. 

App'en «Supercoach»

For å hjelpe trenere å forberede seg til treningene har Larsson, i samarbeid med Brommapojkarna, utviklet en applikasjon kalt «Supercoach». Denne er bygd opp mye over samme tankesett som Treningsøkta.no, som et godt pedagogisk virkemiddel for trenere i barne- og ungdomsfotballen.
  Larsson er godt fornøyd med hvordan dette IKT-verktøyet er utviklet, og anbefaler nysgjerrige trenere å sjekke det ut:
  – I Supercoach har vi søkt å systematisere øvelser for trenere og spillere i ulike aldersgrupper. Med enkle video- og animasjonsinstruksjoner har vi delt inn opplæringen i nivåer og også gjort det mulig for trenerne å legge dem inn i en kalender, der de kan lage sin egen læreplan.

• App’en Supercoach kan lastes ned fra url http://supercoachapp.com/

-- annonse --