-- annonse --
Spillerutvikling
IKKE VENT: Grip muligheten. Tren mye og tren riktig i disse dager, er budskapet fra NFFs Øyvind Larsen. Foto: Ivar Thoresen
Øyvind Larsen
Øyvind Larsen
Fagutvikler spiller- og trenerutvikling NFF

952 41 127

«Når skal vi få lov til å trene skikkelig?». 
  Hører det ofte. Uttalelsen er feil. I beste fall upresis.
  Svært mange trener fotball for fullt. Individuelt og sammen med laget: fire og fire eller fem og fem. 
  Det treners mye. Mange har trent veldig mye. I snart tre uker. Det trenes riktignok annerledes. Fordi spill - motspill ikke er lov.

Svært mange trener godt. Og riktig.
  De gjennomfører øvelser og økter der både valg og utførelse er med. DET er avgjørende for læring og framgang. I aktiviteten er det ikke gitt på forhånd hvilke delferdigheter som skal benyttes. Gjentakelse uten repetisjoner kalles det. 

Uten spill - motspill blir tidsfaktoren ekstra viktig. Hardere pasninger, mindre avstand og mindre tid gjør at spillerne øver «nesten» identisk med spillsituasjonen.

Helt uten motstand? 
  Selvsagt ikke. Kjegla er motstand, markøren er motstand, spilleren i midten - i firkanten der vi andre er utaforre - er motstand.

Dere trener også samhandling: 
  Gjennom på medløp 
  Opp – tilbake – gjennom på medløp.
  Opp – tilbake – pådrag – ta med overlappende back – innlegg – avslutning.

Det er bare fantasien som begrenser samhandlingen. Samhandling i en bakre firer. Samhandling i en treer på midten. I en femmer på midten. Mellom radarpar på topp. 

Så trener mange på sine styrker. Enda bedre treffsikkerhet på frispark. Seks av ti ganger skrus den i krysset!
  Sju av ti ganger prikkes 60 meter pasningen inn i småmålet.

Og noen får blodet til å pumpe kjappere i keiva. 10 000 reps mot en vegg utligner forskjellen mellom go’ fot og «venstre beinet».

Og han og hu som brenner sju av ti sjanser – er satt på spesialprogram: kløkt og list framfor kraft som avslutter. Hvor er det vanskeligst for keeper å ta avslutninger? Hvor er keeper i målet?  Hvilken type keeper møter vi? Står han? Kommer han ut? 

Mange jobber parallelt med fysikken. Preppe’n gir kjappere føtter. Repeterende sprint likeså. Stabiliseringsøvelser og funksjonelle styrkeøvelser gir både kjappere restitusjonstid og er skadeforebyggende. 

Mange trener mer. Mindre andre ting, ikke bunden skoletid og hjemmekontor gir mer tid både til trening og hvile.

Mye individuell trening gir også kunnskap om treningsplanlegging, gjennomføring og evaluering. Spillerne blir bedre trenere - sjøl. Ansvar for egen læring ligger nå oppe i dagen.

Gamle glimt blir hentet fram på Pc’n. Mest flotte sekvenser. Av seg sjøl. Av laget. Av spillere på toppnivå - i samme rolle som seg sjøl. Mye læring i det også. Så er det ut å øve på det samme. Med enda større kvalitet. Visualisering kaller noen dette. Det handler om å se for seg - i hue: Hvordan løste jeg det? Fantes det andre alternativ? Kan jeg få det til - igjen?

Det siste forholdet: trener og utøver kan komme mye tettere sammen. Når hadde jeg som utøver treneren nesten helt for meg sjøl. Når hadde jeg som trener kun fire spillere å jobbe med?

Folkens!
  Ikke vær på vent. Korona’n er ingen sovepute. Akkurat nå ligger muligheten der. Tren mye, bruk hue: tren riktig. Dette er en gylden mulighet for stor framgang. Det gir et fortrinn, i laget, for laget, for nasjonen. 
  Det er sjelden jeg tar fram klisjeer. Nå gjør jeg det. Carpe Diem. Grip Dagen.

-- annonse --