-- annonse --
Trenerutvikling
TENK PÅ HELSEN: Også for fotballtrenere er det viktig å tenke på egen helse og sette av tid til trening, påpeker Teddy Moen. Han har sjøl tatt det på alvor og her er han sammen med Paul Richardsen etter å ha gjennomført FløyMila tidligere i høst. Foto: Privat
Teddy Moen
Teddy Moen
Daglig leder Norsk Fotballtrenerforening

918 85 123
  • Artikkelen er hentet fra Fotballtreneren nummer 4/2020


Regelmessig trening kan bety at det er mellom 20 og 40 prosent mindre sannsynlighet for at du vil kunne utvikle en livsstilsrelatert sykdom, som hjerteproblemer, kreft, diabetes og fedme, i for tidlig alder.

Å sette av tid til trening (og hvile som en del av dette…), kan for mange være en forpliktelse som vil gripe inn i hverdagen. Da må man sette av tid i kalenderen og prioritere vekk andre ting.  Dessuten vil det kreve en fysisk oppofrelse som i begynnelsen kan være en belastning på kropp og sinn. Derfor bør du tenke godt gjennom alle sider av en slik livsstilsendring, for å være helt sikker på at et slikt treningsregime er noe du kan underlegge deg.

Sett deg mål og få en nøyaktig vurdering

Da klokken tikket mot min 50-årsdag tilbake i 2015, bestemte jeg meg for å investere mer tid i egen helse. Jeg var over halvveis i livet, ungene var flyttet hjemmefra, jeg var i mindre grad involvert som fotballtrener og ønsket var å få mer overskudd og bedre velvære. Derfor bestemte jeg meg for å trene regelmessig både for å gå ned i vekt samt få opp kondis og øke styrken. Som en naturlig del av dette, måtte jeg også gjøre endringer i kostholdet.

Inngangen mot en varig endring i livsstil var å få målt en rekke viktige livsstils- og risikomarkører som blodtrykket, kolesterol og blodsukkeret etc. Hvis du har en familiehistorie med hjertesykdommer, kreft eller diabetes, eller om du har noen symptomer, inkludert ubehag i brystet, tetthet eller blod i urin eller avføring, bør du sjekkes før man begynner på et treningsprogram. Selv fikk jeg time hos min fastlege for en kontroll, og han henviste meg videre til nærmere undersøkelser for mitt potensiale for å utvikle evt. hjerte- og karsykdommer.

Velg aktiviteter du liker

Når man har fått grønt lys for å trene, er det viktig å velge aktiviteter man liker, enten det er å gå, løpe, sykle, squash, svømming, etc. Trening må være lystbetont om man skal holde på lenge nok for å få effekt. Selv valgte jeg gradvis å jogge i skogsområder nær eget hjem, gå på spinning på det lokale treningssenteret og sykle utendørs når været tillot det. Dette er aktiviteter som kan gjøres på alle tider av døgnet, hvor andre ikke må forplikte seg til å bidra.

Innimellom dette har jeg forsøkt å drive litt styrketrening av de store muskelgruppene, da man vet at muskelmasse reduseres med rundt 1% hvert år etter fylte 35 år. Man skal ikke gjøre mye med moderate vekter (10-12 reps) eller egen kroppsvekt, for å merke god fremgang i øvelser som sit ups, push ups, burpee, etc. Også dette kan gjøre hjemme i egen stue om man ønsker å spare på tiden. Men for fotballtrenere flest, har man jo også tilgang til treningsfasiliteter i klubbregi som kan benyttes til dette.

Ikke for hardt, for tidlig

Hvis treningsarbeidet ditt har ligget «brakk» noen år, så pass på å ikke kjøre på med for mye trening for tidlig. Begynn gradvis og husk at det har ingen hensikt å starte livstilendringer, om man ikke har et perspektiv på dette over tid. Blir man for ivrig og trener for hardt, kommer skadene. Og ingenting tar vekk motivasjon mer enn disse. Vanligvis tar det fire til seks uker å akklimatisere seg til et nytt treningsnivå, og dette gjelder ikke bare profesjonelle idrettsutøvere, men alle som vil gjøre trening til en del av deres sunne hverdag.

Egne erfaringer

To år etter at jeg bestemte meg for å gjøre en endring, fikk jeg konstatert ondartet kreft i tykktarmen. Det hadde selvfølgelig ingenting med treningen å gjøre. Kreften var sannsynligvis et utslag av livsstil, arv og miljø. Hvem vet? Poenget er at jeg er overbevist om at den plattformen jeg hadde bygget opp av fysikk, ga meg det beste utgangspunktet for å kjempe en avgjørende kamp mot kreften. Styrken og utholdenheten som var opparbeidet, gjorde meg i stand til å tåle cellegift-kurer og operasjon. Samt ga meg en mental robusthet som jeg ikke tror ville vært der, uten at jeg hadde prioritert trening høyt nok.

Jeg deler dette, ikke fordi jeg ønsker å skremme noen, men for å inspirere fotballtrenere og gode kolleger til å tenke seg om. Vi kan ikke bare bruke all vår tid på å få andre i god form. Vi må tenke på oss selv også. Dette er vinn-vinn. Sann mine ord!

-- annonse --