-- annonse --
Trenerutvikling
TRENERSKIFTE: Kåre Ingebrigtsen ble ny Brann-trener i sommer. Et av mange eksempler på mange trenerskifter i norsk fotball. Foto: NTB
Gjest
INNLEGG Av Alexander Bendiksen, trener Ullern Fotball

Kåre Ingebrigtsen sa blant annet; «Vi skal ligge helt på grensen treningsmessig». Er dette utsagnet basert på kunnskap om hvor mye en fotballspiller bør trene eller basert på Ingebrigtsens erfaringer som spiller og trener i andre klubber? 

En rekke norske storklubber har gjort veldig mange treneransettelser siden år 2000:

  • Rosenborg: 16
  • Start: 14
  • Molde: 13
  • Viking: 11
  • Strømsgodset: 10
  • Aalesund: 9
  • Vålerenga: 8

I fotballverden er det veldig mange meninger og synsing blant eiere, styreledere, trenere, spillere og supportere. Følelser virker å styre veldig mange avgjørelser i fotballklubber i stedet for å være basert på kunnskap og rasjonelle slutninger.

Fotballtrenere virker å bli ansatt på bakgrunn av deres CV, erfaringer, nettverk eller lignende. I fotballverden er det vanlig at en toppspiller går rett fra spillerkarriere til hovedtrener uten noen form for utdanning. I de fleste andre yrker, som for eksempel piloter eller leger, må en gjennom årevis med utdanning og opparbeidelse av kunnskap før de kan praktisere yrket sitt. Hvem ønsker å gå til legen eller sette seg i et fly hvor den ansvarlige ikke besitter bred objektiv kunnskap?

En stor utfordring i fotballverden er at alt diskuteres. Dersom en ser objektivt på fotball ser en at den består av fire komponenter; kommunikasjon/relasjoner, valg, utførelse og fotballutholdenhet. Bryter en det videre ned til en enkel fotballhandling ser en at den består av 4 karakteristikker; posisjon, timing, retning og fart. Dette er ikke påstander som kan debatteres, men fakta. Spørsmålet er om fotballtrenere tar dette som utgangspunkt eller om de tar utgangspunkt i det de selv gjorde når de spilte for 10, 20 og 30 år siden?

De fleste fotballtrenere har hatt en lengre karriere som spiller bak seg og vært vant til at treningen gjennomføres på en gitt måte under ulike trenere og har dermed opparbeidet seg mye erfaring. Når de seinere blir trener utfører de trenergjerningen slik de var vant til å gjøre det da de selv spilte. Med andre ord, mye erfaring, men som regel lite kunnskap. Det betyr at treningsarbeidet baseres på subjektiv erfaring i stedet for objektiv kunnskap og om du lykkes eller ikke er mer eller mindre tilfeldig. Det er også mye av grunnen til at du har en trenerkarusell i norsk og internasjonal fotball, får du sparken en plass kan du som regel spasere rett inn i en annen klubb og gjøre akkurat det samme der – og deretter få sparken også der. Der virker som mange trenere ikke har evnen til å kritisk evaluere sin egen subjektive erfaring for å øke sin objektive kunnskap. 

I fotballklubber burde det, etter min mening, være forankret hvordan klubben skal drives ut fra kunnskap og ikke subjektiv erfaring. Da ville trener- og spillerlogistikken vært mye enklere å gjennomføre helt fra akademi til A-lag og en ville kunne etablert en rød tråd. I SK Brann sitt tilfelle, og dette gjelder mest sannsynlig flere klubber, har vi fått vite de siste årene at det knapt er dialog mellom akademisjefen og klubbens viktigste spillerutvikler, A-lagstreneren. Jobber norske klubber etter en felles strategi fra akademi til A-lag basert på objektiv kunnskap som gjør at tilfeldigheter blir mindre rådende og sjansen for suksess øker, eller er det tilfeldighetene som regjerer? 

Dersom norske fotballedere ikke utdanner seg selv og opparbeider seg objektiv kunnskap vil denne trenerkarusellen fortsette hvor ansettelser gjøres ut fra hvor vinden blåser!

  • ALEXANDER BENDIKSEN
    Fotballtrener som har jobbet som trener i Ullern Fotball i 13 år med alt fra 5-åringer til seniorspillere (2.div) og er nå hovedtrener for G12 og G16 i klubben. Tok UEFA A-lisens i 2017. Påpeker selv at han ønsker å bidra til mindre subjektivitet og mer objektivitet i norsk fotball.
-- annonse --