-- annonse --
Nyheter
VIRTUELL VIRKELIGHET: Eksempel fra Be Your Best - Dette er fra et scenario hvor spilleren er Iniesta i en Champions League-kamp mellom FCB og Ajax i 2014.
Teddy Moen
Teddy Moen
Daglig leder Norsk Fotballtrenerforening

918 85 123

 Be Your Best gjenskaper episoder på rundt 15 sekunder som har avgjort fotballkamper. I simuleringene møter man 100% realistisk kamptempo, avstander og romforhold. Enkeltspillere blir målt på hvor godt de oppfatter situasjonen, hvordan de effektivt bearbeider informasjon og om de tar en rask og god beslutning. Gode prestasjoner belønnes med en høy poengsum som i andre dataspill. Målet er mental trening av fotballspillere for å gjøre dem bedre på handlingsvalg.
  – Alle fotballspillere har et potensial på forbedringer på overblikk og evne til å hurtig fatte rette valg. Fokuset deres er gjerne på ballen, men de beste i verden orienterer seg om hvor de andre spillerne er, og vet hva de skal gjøre før de mottar ballen, kan Odd Skarheim (51) fortelle.

Spillernes utvikling over tid blir målt, slik at spillerne ikke bare kjenner igjen situasjonene, men lærer seg løsningene ved å endre litt på dem fra gang til gang. Effektene testes nå i flere forskningsprosjekter.
  Systemet bygger på forskning fra Geir Jordet (44), professor i idretts- og prestasjonspsykologi ved Norges idrettshøgskole og eier av 20 prosent av gründerselskapet.
  – I Jordets forskning kommer det fram hvordan helt avgjørende detaljer i måten toppspillere orienterer seg og tar beslutninger gjør disse spillerne mer effektive enn andre i avgjørende kampsituasjoner. Detaljene er omhyggelig bygd inn i vårt konsept, slik at du blir testet på nettopp disse, og så systematiskkan trene dem under betingelser som ikke gir noen fysisk belastning. Jordet er etterspurt blant Europas fotballklubber og har åpnet mange dører for oss, forklarer Skarheim. Flere store klubber i Spania, England og Tyskland har vist interesse for systemet.

Slo Tyskland 5–2 med norsk teknohjelp

Også det norske U19-landslaget har vært med i prosjektet med å skape en virtuell virkelighet. Stabæk spiller Hugo Vegard Vetlesen (18) forteller i en artikkel i Dagens Næringsliv om bruken av verktøyet.
  – Du får et ekte bilde på hvordan det kan være i en storkamp i Champions League, og du kan få spilt din posisjon og terpet på dine arbeidsoppgaver på landslaget i angrep der vi var gode.
  Det var landslagstrener Pål Arne "Paco" Johansen som tok initiativet til et samarbeid med Skarheim og Jordet på testing av VR-systemet.
  – Vi tenkte vinterpausen var lang og det ville være en utfordring å være oppe i konkurransetempo til vi kom til Tyskland og EM-kvalifiseringen i vår. Hvor de etter bl.a. en sterk 5-2 seier over hjemmefavoritten Tyskland kvalifiserte seg for sluttspillet i Finland senere i sommer. 

• Se video fra Dagens Næringsliv.

Den digitale treningen ble brukt på to treningssamlinger, samt av flere enkeltspillere mellom samlingene. U19-landslaget har fungert som pilotbrukere og bidratt med innspill til utviklingen, forteller Johansen. De har både trent på egne angrep og episoder fra europeiske storkamper.
  – Det er viktig å prøve å ligge litt i forkant, og vi holder til 500 meter fra Forskningsparken og en kilometer fra Idrettshøyskolen, så vi har mulighet til å ligge tett på utvikling og forskning, forteller Paco.
  For U19-landslagets del sier Johansen at VR-trening bidro til å samkjøre lagets strategi, også når de ikke var samlet. – Det er en måte å trene på som ikke er fysisk belastende, sier han.

Et verktøy for trenere

Odd Skarheim er opptatt av å fortelle at dette først og fremst er et verktøy for trenere. Be Your Best skal være en plattform for kognitiv/mental prestasjonstrening.
  – Over tid skal vi dekke over alle aspekter innen tre områder: 

  1. Fotballspesifikke validerte tester som viser spillernes faktiske kognitive nivå, kan eksempelvis bruke på nye spillere på lik linje med legesjekk, innenfor områder som persepsjon, respons inhibisjon, fleksiblitet osv.
  2. Moduler for å trene på å forbedre kognitive ferdigheter, eksempelvis orientering/beslutningstaking før mottak av ball, det å oppfatte den mest kritiske informasjon i en gitt situasjon, evnen til å ombestemme seg i siste liten, prestere som best når det gjelder som mest osv.
  3. Et system for å måle og administrere kognitive `metrics`, som viser utvikling over tid på spiller og på lag. Både fra spillet og fra virkeligheten.

– Be Your Best sitt hovedmarked er internasjonalt, men det er utrolig spennende om vi sammen i Norge kan utvikle noe som kan skape konkurransefortrinn for norsk fotball. Er man et land med få mennesker og lite ressurser i forhold til de vi konkurrerer med internasjonalt, kan det være klokt å stadig være på jakt etter hvordan bygge konkurransefortrinn. Fordelen med beliggenhet i Forskningsparken i Oslo, Norge kan gjøre at det raskt kan testes og videreutvikles til det blir et kraftfullt verktøy som fungerer for hver enkelt trener. 

Odd Skarheim har lyst til å trekke frem landslagstrener Pål Arne Johansen sine bidrag til utviklingen.
  – I min bok betyr å være innovativ at man må tørre å forsøke ting og feile. Poenget er man må forsøke i liten skala og så flytte seg raskt fremover. Paco har i forhold til Be Your Best vært modig, ikke redd for å feile og kontinuerlig på hugget. Det er en sterkt for oss å jobbe med og for han og Norges Fotballforbund.
  – Dette handler ikke om teknologi. Dette handler om hvordan få til forbedret prestasjon på banen.

• Les også artikkelen Vinnerblikket i Josimar
• Les også Virtual Reality en del av hverdagen på Vålerengas hjemmeside.

-- annonse --