-- annonse --
Nyheter
INNBYTTER: Alex Iwobi - hadde han et av fotballhistoriens beste innhopp mot Chelsea i Europa League-finalen? Foto: NTB Scanpix
Gjest
INNLEGG Av Idrettspsykolog Henrik Herrebrøden

Likevel var Iwobis innhopp i Europa League-finalen enda mer spektakulært. Han var bortimot feilfri, til tross for at han valgte svært offensive løsninger med ball. Han skåret et fantastisk mål med volley.

Under har jeg samlet statistikk for Iwobis øvrige bidrag i de 27 minuttene han fikk på banen, basert på min observasjon:

  • Pasninger som direkte skapte åpenbar målsjanse (og som burde blitt assist): 3
  • Gjennombruddpasninger/pasninger som skapte farlig situasjon: 2
  • Vellykkede pasninger totalt: 14
  • Vellykkede driblinger: 2

Hvordan kan en spiller få dette til? Å takle tilværelsen på benken eller mangel på spilletid, og samtidig være klar når muligheten byr seg, er en kunst. Under har jeg samlet ti råd.

Huskeliste for spillere som sitter på benken eller sliter med spilletid i lagidrett

1) Mye handler om meninger. Et laguttak er bare meningen til trenere. Ulike trenere har ulike meninger. Se bare på internasjonal fotball – når er en ny trener kommer inn, ser man ofte utskiftninger ved at spillere som har sittet mye på benken får sin sjanse fra start. Dette bringer oss til neste punkt.

2) Du kan være god og sitte på benken samtidig. Manglende spilletid betyr ikke at du er en dårlig spiller. Igjen, se på internasjonale toppserier og hvor mange fantastiske spillere som sitter på benken. Du har dine ferdigheter og styrker, uavhengig av hvem treneren velger å starte med.

3) De som starter er ikke nødvendigvis “best”. En myte er at trenere bestandig tar ut "de beste" i sitt lag. Dette er feil. Trenere tar ut de spillerne som de tror kommer til å fungere best sammen, som et lag. Dermed handler det ofte mye om spilletype og stil, og ikke bare nivå. Ulike trenere har ulike ønsker for hvordan laget skal spille. Hugo Vetlesen spilte fast for Stabæk i eliteserien i 2017, men ble ikke tatt ut til G17-landslagets EM-tropp. Klassespillere kan altså måtte sitte på benken eller utelates fra troppen, dersom treneren mener at andre spillere passer bedre inn i systemet. Og igjen, alt dette er basert på trenernes mening.

4) Lær av andre, men bevar din identitet. Dersom det føles som om en annen spiller har "tatt din plass", betyr ikke det at den spilleren gjør alt riktig eller at du må bli akkurat som han eller henne. For all del, hent gjerne inspirasjon. Er det noe spilleren gjør, som du kan bli flinkere til å gjøre dersom du øver på det? Men husk også å bevare din egen identitet som spiller. Behold troen på deg selv, samtidig som du kan tilpasse deg og lære av andre.

5) Forbered deg, fysisk og mentalt. Prøv å være klar for å få muligheten. Det kan oppstå skader eller uforutsette ting som gir deg muligheten før du aner det. Da er det greit å være klar. Fysiske forberedelser innebærer blant annet et godt kosthold og god oppvarming. Mentalt kan du visualisere situasjoner som kan oppstå, slik blant andre Ole Gunnar Solskjær gjorde som spiller.

6) Å få være del av et lag er tillit i seg selv. Hvis trener har deg med i troppen, er det gjerne fordi han eller hun tror du kan styrke laget. Dette gjelder spesielt på høyere nivåer. Lag er avhengig av flere enn de spillerne som starter. Og hvis du er tatt ut i troppen, eller skal byttes inn, er ikke det noe trener gjør for å være grei mot deg. Hvis du i det hele tatt er del av et lag, er det antakelig fordi trener tror du kan styrke laget som helhet, enten på kort eller lang sikt.

7) Du kan utvikle deg, selv om du ikke spiller kamper. Husk at det er langt flere treninger enn kamper. Treningsarenaen kan dermed anses som den viktigste utviklingsarenaen. Selv om du får null minutter spilletid i kamp, kan du fremdeles ha en strålende utvikling!

8) Din posisjon = ditt ansvar. Hvordan presterer spilleren i din posisjon? Hvis svaret er "bra", kan du ta noe av æren for det. Denne spillerens prestasjoner er blant annet et resultat av konkurransen med deg i treningshverdagen. Hvis svaret er "dårlig", og spilleren sliter, bør du være mentalt klar for å byttes inn.

9) Vis respekt. Du trenger ikke være enig i alt, og det er lov å være uenig med treners valg. Men det hjelper sjelden å sutre. Du trenger ikke, og burde ikke, fortelle trener og omverden om absolutt alt du mener på en ufiltrert måte. Noe er det lov å holde for seg selv, eller diskutere med en venn eller andre du stoler på. Du er antakeligvis best tjent med å opptre respektfullt ovenfor trener og lagkompiser.

10) Vær ydmyk. Det er fort gjort å føle at man har krav på spilletid og fortjener å starte. Kanskje du blir utsatt for urettferdig behandling. Men vet du hva? Livet er urettferdig! Spilletid er noe trenere bestemmer, ikke en rettighet som alle spillere har krav på. Det en spiller kan kontrollere, er egen innsats og holdning. Og siden treners laguttak først og fremst sier noe om treners mening, og ikke ditt nivå som spiller, kan du uansett beholde selvtilliten. Du kan ha fokus på egen utvikling og dyrke troen på deg selv, selv om du ikke befinner deg i startoppstillingen.

-- annonse --