-- annonse --
Nyheter
FOREBYGG: Skadeforebyggende trening er viktig, og må prioriteres i større grad. Foto: NTB
Ivar Thoresen
Ivar Thoresen
Redaktør/Journalist Fotballtreneren

907 40 551

– Resultater fra flere studier viser at over halvparten av de som opplever en korsbåndsskade utvikler slitasjegikt (artrose) i kneet 10-15 år etter skaden. Derfor er det så viktig å unngå den første skaden! Tilsvarende er det viktig med skadeforebyggende trening for utøvere som allerede har opplevd en skade, siden en tidligere skade også er den viktigste årsaken til å pådra seg en ny, skriver seniorrådgiver Hege Heiestad ved Skadefri i en artikkel på NIH-bloggen til Norges idrettshøgskole.

Reduserer skaderisikoen med 50%

– Forskning viser at det å gjøre skadeforebyggende øvelser regelmessig, reduserer skaderisikoen med minst 50 prosent – på tvers av alle idretter. Å omsette denne kunnskapen i praksis, er derimot vanskeligere, skriver Heiestad.
  Hun peker på at flere studier som har undersøkt hvorfor skadeforebyggende trening ikke implementeres blant unge utøvere og trenere, viser at begrenset treningstid, lite halltid, umotiverte utøvere, mangel på idrettsspesifikke øvelser og manglende kunnskap hos trenere til å instruere og veilede i øvelsene er blant de vanligste forklaringene. 
  – Regelmessige, strukturerte oppvarmingsøvelser er en billig og enkel investering i både helse og prestasjon! Skadeforebyggende trening i form av varierte oppvarmingsprogram, med styrke, spenst og balanse, har vist seg ikke bare å redusere skaderisikoen vesentlig, men også å få opp prestasjonene.
  – Ta det som et viktig tips: For å prestere optimalt og realisere målsetninger uten skader, er herved oppfordringen: Gjør skadeforebyggende trening, skriver Heiestad.

  • Finn og lær skadeforebyggende øvelser på no

Fire hovedområder

Heistad skriver videre at Skadefri ønsker at trenere, utøvere, foreldre – og gjerne alle andre – skal bli kjent med den fremragende forskningen som er gjort på skadeforebygging rundt om i verden de siste tiårene. Vi ønsker også å bidra til å sette kunnskapen ut i praksis.  For å nå denne hårete målet, jobber SKADEFRI-teamet nasjonalt med fire hovedområder:

  • Trenerutdanning i samarbeid med Norges Idrettsforbund og de ulike særforbundene om skadeforebygging i trener 1- og trener 2-kursene
  • Undervisningsopplegg for toppidrettsskoler på alle klassetrinn fra 8. klasse til VG3
  • Klubbkvelder for alle idrettslag og klubber på tvers av alle idretter
  • Info gjennom sosiale medier (Instagramog Facebook)

Kunnskap og forståelse

– Målet vårt er at alle som holder på med idrett og fysisk aktivitet skal vite «hva som bør gjøres, av hvem og hvordan», for å redusere risikoen for idrettsskader mest mulig. Og viktigst av alt er at kunnskapen og forståelsen fører til at flere bruker kunnskapen regelmessig. Vi vil at det skal bli like selvfølgelig å tenke og å gjøre skadeforebyggende trening som det er å pusse tennene, avslutter Heiestad.

-- annonse --